Sunday, October 9, 2016

PUNCA KULIT SENSITIF DAN CARA MERAWATNYA DENGAN EFEKTIF

Adakah anda sering mengalami kulit wajah yang tiba-tiba terasa panas, gatal atau kemerahan, tegang berkapilari merah atau kelihatan berbintik? Lebih parah lagi jika hari panas berpeluh-peluh dan terdedah kepada cahaya matahari.  Ia disebut juga sebagai elergik.  
Ini adalah kerana kulit bertindakbalas dengan bahan kimia dan sel kulit tidak dapat bertahan atau tidak mempunyai bahan pelindung sepatutnya. itulah tandanya anda mempunyai KULIT SENSITIF.  

Apakah sebab dan apakah yang harus dilakukan?



Setiap orang memiliki jenis kulit yang tertentu.  Jadi, kita harus kenal pasti apakah jenis kulit kita dahulu. Sebab kulit menjadi terlalu sensitif...

1. Pernah mengguna produk yang tinggi bahan kimia seperti paraben, formodhehead, mercury, methil, sodium, alkohol dan sebagainya.  
Bahan kimia digunakan dalam kuatiti tertentu untuk menjadi pengawet produk bagi memanjangkan jangka hayat produk.  Sesetengahnya adalah untuk memastikan kesan yang cepat seperti penggunaan bahan bleach untuk tujuan pemutihan dan pencerahan kulit wajah.  sila lihat link ini bagi mengetahui jenis-jenis bahan bahaya dalam kosmetik.

2. Terlalu banyak menggunakan set produk. 
Jika kita menggunakan 5 hingga 6 produk sehari... bermakna kulit kita menerima hampir 100 jenis bahan kimia.  Maka, tidak hairanlah kulit kita mengeluarkan reaksi seperti panas, kemerahan, gatal bahkan berbintik-bintik. Adakalanya bahan kimia itu menjadi tidak stabil dengan keadaan kulit kita yang mungkin sudah bertoksin.  Kulit bertoksin sebenarnya mempunyai kimia bahayanya sendiri.  Toksin keluar melalui peluh. Perlu diingat pewangi dalam produk juga bahaya.

3. Sikap sering bertukar-tukar produk.  
Individu yang bertukar-tukar produk ini disebabkan tertarik dengan iklan atau pengaruh kawan-kawan.  Apabila melihat kawan menggunakan sesuatu produk mendapat kesan yang lebih baik - kulit lebih licin, gebu dan lebih mulus... Individu itupun bertukar kepada produk yang digunakan kawan.  Masalahnya, sesuatu produk mempunyai kimianya tersendiri, kimia itu berpindah ke kulit dan tinggal kekal di permukaan wajah.  Produk lain pula diambil dan bercampur pula dengan kimia baru.  Sel kulit menjadi tidak stabil lalu rosak.  

4. Kulit bertoksin.  
Tubuh yang bertoksin boleh menyebabkan kulit bertoksin.  Toksin dari dalam tubuh keluar ke permukaan kulit melalui liang peluh lalu bercampur dengan bahan aktif yang tinggi kimianya Daripada produk, menyebabkan tindakbalas berlaku.  Radang berlaku di permukaan kulit. Kapilari mula pecah.  kulit terhakis dan menipis.  Sel kulit yang rosak menyebabkan kita akan gatal-gatal, terasa nyeri apabila terdedah kepada haba atau tiupan angin.  

5. Kurang ambil berat dengan kesihatan kulit.  
Pada asasnya, kita haruslah menjaga kebersihan luaran kulit bagi memastikan kulit sentiasa segar.  Kulit yang tidak dijaga, akan menyebabkan tindakbalas bakteria berlaku dengan pantas.  Radang kulit terjadi dan sel-sel tidak dapat memberi perlindungan yang cukup pada kulit.  Sebaiknya kita harus manjaga kesihatan kulit dengan mencuci wajah dan memakai pelembab sentiasa.  Jika terdedah kepada pancaran mentari, pastikan ada pelindung uv dan kadar spf produk yang mencukupi.


CARA ATASI :

1. Kurangkan guna produk bahan kimia (produk perawatan kulit) 
Secara umum, jika kita memakai 5-6 produk perawatan sehari, secara automatiknya kulit kita akan diracuni kimia yang berlebihan dos.   Sebenarnya si kulit sensitif, hanya memerlukan produk perawatan kulit : PEMBERSIH, PELEMBAB, TABIR SURIA (sunblock)

2. Hindari bahan kimia yang bersifat keras.  
Penggunaan penyegar atau toner atau disebut astringent patut dihindari jika tak diperlukan. Penyegar biasanya diperbuat dengan bahan asas ALKOHOL.  Hindarilah bahan perawatan yang bersifat mengelupaskan kulit seperti RETINOL dan AHA (bahan ini juga bahaya utk ibu hamil).  Selain  pewangi, pewarna dan bahan pengawet (terutama jenis formadelhyde) juga harus dihindarkan oleh individu kulit sensitif. Jadi, sebelum beli produk, teliti dulu kandungan produk.



3. Gunakan pembersih wajah berbentuk lotion, susu atau cleansing milk, atau cleansing oil yang bahannya lebih lembut daripada sabun.  Sebagai contoh, gunalah minyak zaitun atau minyak kelapa dara untuk mencuci wajah. Anda boleh juga menggunakan sesudu susu segar dicampur dengan beras hancur (bedak sejuk).  Cara ini lebih baik daripada anda menggunakan sabun betik, sabun itu ini yang boleh menghakis dan mengeringkan kulit.  

4. Bersihkan wajah dengan lembut.  
Sebaiknya buatlah secara perlahan tidak kasar.  Gosok secara lembut dan tidak banyak berulang.  Bilas dengan air suhu normal sahaja.  Jangan terlalu kerap membersihkan wajah, cukup 1-2x sehari. Jika menggunakan minyak zaitun atau minyak kepala dara, ia akan memberikan kelembapan semulajadi kepada kulit.  Bahan natural daripada minyak zaitun, susu segar atau mnyak kelapa dara adalah jauh lebih baik berbanding scrub wajah.  

5. Gunakan pelembab seketika setelah membersihkan wajah. 
Karana kulit yang sensitif itu cenderung kering, maka makin kering kulit kita semakin parah pula efeknya. Pakai pelembab ringan 2x sehari.  Tetapi jika kulit jenisnya campuran (bahagian T berminyak, selain itu kering dan sensitif) cukuplah dioleskan pelembab di bahagian yang kering atau mengelupas saja.  Kita syorkan sangat pelembab dari jenama yang bahan kimianya rendah seperti R3 daripada FLP.  Pilihlah produk yang kualitinya dijamin.  Biarlah mahal sedikit, janji ia selamat pada kulit kita. 

    Pelembab daripada foreverliving. Bahan asas aloevera. Selamat dan murah  


    6. Pilih PRODUK dengan LABEL “HYPOALLERGENIC” . 
    Kita harus bijak memilih yang berbahan asasnya adalah dari sumber semulajadi seperti CHAMOMILE, SUSU, LIQUORICE, dan ALOEVERA.

     
    7. Dapatkan nasihat pakar atau orang yang berpengalaman.  

    Ambil tahu dan buat pembacaan tentang komposisi kulit.  Ambil berat tentang kesihatan kulit dan bahan kimia yang boleh membahayakan kulit.  Atau lebih penting, jangan guna sembarangan produk.  Cari produk yang dijamin bahan kimianya rendah.  Kita suka syorkan produk-produk daripada Foreverliving yang harganya rendah dan sangat selamat kerana kadar kimianya cukup rendah.  Anda boleh semak di youtube tentang produk-produk wajah FLP.  


    RUTIN HARIAN WAJIB

    1. CUCI WAJAH
    Pencuci muka jenis cecair.  Rendah bahan kimianya.  Selamat untuk kulit wajah.  
    sabun ini mampu mencuci dengan bersih kulit wajah.  sesuai untuk kulit berminyak
    Pencuci bersifat hipoallergenik mengekalkan ph dan lembapan seimbang untuk kulit. Ia bersifat losyen yang amat sesuai untuk mereka yang berkulit kering merengsa.

    2. RAWAT WAJAH
     
    • Faktor vitamin E untuk penyembuhan dan rawatan kulit.  Ia dirumus dari aloevera dan bahan semulajadi lain bagi menentang radikal bebas serta menyuburkan kembali kulit.  Ia mampu memberi nutrien yang penting untuk kulit.  seterusnya menjadi pelindung kepada wajah.  CARA pemakaian : selepas mencuci wajah di waktu malam... titis ke wajah, ratakan ke seluruh wajah atau pada bahagian yang bermasalah

    • sangat mujarab untuk merawat tompok-tompok hitam.
      kecil tetapi amat berkesan.  harga RM98
    Boleh juga gunakan aleogelly.  
    • Gel ini boleh saja digunakan untuk semua masalah kulit. boleh disapu pada jerawat, jeragat dan kulit kemerahan. Sila hubungi dealer jika mahu tahu cara yang betul. Harganya lebih murah

    3. LEMBABKAN WAJAH
     
    pelembab daripada foreverliving. Bahan asas aloevera. Selamat dan murah .  tahan lama.  digunakan pada waktu pagi dan malam
    4. TENANG DAN FAHAM MASALAH.   
    Anda perlu bersabar dalam mengatasi masalah kulit sensitif.  Perlu anda faham, kulit yang rosak agak sukar dirawat berbanding kulit biasa. Kata orang cegah sebelum parah.  Mencegah lebih baik daripada merawat.  Pilihlah produk yang selamat daripada mencuba-cuba produk yang kita tak tahu tahap keselamatannya.  Di samping itu, ambillah langkah penjagaan kesihatan dengan mengamalkan pemakanan sihat atau mengambil makanan tambahan yang membantu tubuh detox.  Makan banyak buah-buahan agar usus dapat dibersihkan.  Lagi satu, kita syorkan sangat, minuman aleovera gel original.  Anda pasti akan merasai perbezaan setelah mengambil produk ini dalam masa dua minggu hingga sebulan.  Ia seratus kali lebih baik daripada kolagen! percayalah!
    UNTUK PERTANYAAN DAN TEMPAHAN PRODUK:
    HUBUNGI:
    PN.MASLINA JUNID
    WHATSAPP: 0124351304
    FBwww.facebook.com/juslidahbuaya

No comments:

Post a Comment

Let's Follow Me